De prijs van acceptatie

28 augustus 2023

De prijs van acceptatie

Sinds 11 oktober 2023 hijst Schouwen-Duiveland als laatste Zeeuwse gemeente de regenboogvlag op coming-out day. Iets waar de SP sinds haar oprichting voor heeft gestreden, maar waarom eerst niet en nu wel?

Elke fractie in onze gemeenteraad heeft een aantal principes, waarden en/of idealen die de beginselen vormen van de partij die zij vertegenwoordigen. Zo vinden de christelijke partijen bijvoorbeeld de zondagsrust heel belangrijk. Er is dan ook niemand die raar opkijkt wanneer de SGP bijvoorbeeld tegen de opening van de kermis op zondag stemt want het past precies bij hun ideologie.

En mensen willen dit ook, want als iemand op een partij stemt, dan wil de kiezer dat zijn vertegenwoordigers handelen naar de principes die ze uitdragen en die in hun partijprogramma staan.

Ondanks dit gegeven gebeurt er soms iets merkwaardig in de politiek, dan stemt een partij voor iets wat totaal haaks staat op haar principes. Het gebeurde de afgelopen jaren de Schouwse GroenLinks fractie, zij stemde jaren tegen het hijsen van de regenboogvlag terwijl zij altijd uitdroegen voor acceptatie te zijn, en dit stond ook in hun verkiezingsprogramma.

Zie hieronder een citaat uit het verkiezingsprogramma van GroenLinks:

We staan voor LHBTIQ+ acceptatie op het eiland:

GroenLinks is voor het hijsen van de regenboogvlag op Coming Out Day als boodschap van de gemeente aan burgers, werknemers, scholen en bedrijven om open te staan voor diversiteit.

Met het onderstaande resultaat in de gemeenteraad toen John Schoon vorig jaar de oproep deed om de vlag te hijsen:

Waarom dit gebeurde? GroenLinks wilde meeregeren op Schouwen-Duiveland, en de verder uiterst rechtse coalitie wilde die vlag niet hebben. In andere woorden vond GroenLinks de acceptatie van onze LHBTI+ inwoners een nodige concessie zodat zij ook aan de knoppen van onze gemeente mochten zitten.

Maar wat blijft er over van een politieke partij wanneer je merchandeert met je kernwaarden, dat waarvoor je pretendeert te staan? Wij zijn in iedergeval van mening dat er dan niets overblijft.

Wij moesten dit jaar dan ook even in onze ogen wrijven toen wij bij de ingekomen stukken de motie om de regenboogvlag toch wel te hijsen in 2023 van GroenLinks langs zagen komen. En deze werd dan ook (gelukkig) dit jaar aangenomen door de gemeenteraad. Vanwaar deze plotselinge verandering van gedachten? Zijn het de GroenLinks leden geweest die de fractie onder druk hebben gezet? Is het misschien het vertrek van raadslid van der Paauw (SGP) geweest die volgens geruchten in de coalitie stellig eisde dat deze vlag niet gehesen zou worden?

Wat het antwoord ook is, over acceptatie viel bij sommige partijen blijkbaar tot 2023 te praten.