SP tegen massatourisme

28 augustus 2023

SP tegen massatourisme

Foto: Nick Pourquié, John Schoon en Roxanne Corzilius

Onze afdeling heeft sinds haar oprichting over het toerisme een helder standpunt gehad: het massatoerisme op ons eiland dient niet de 'gewone' inwoner, is niet eerlijk en drukt een gigantische stempel op de leefbaarheid van onze gemeente.

Veel inwoners van Schouwen-Duiveland vinden dit, en de wildgroei van megacampings was in het verleden zo groot dat de Schouwse politiek gedwongen was een rem te zetten op nieuwvestiging van verblijfsrecreatieondernemingen. Genoeg was genoeg, athans dat zou je hopen.

Ondanks dit gegeven is er vrijwel elke raadsvergadering een stemming over zogenaamde 'kleine' uitbreidingen van (mega)campings en andere verblijfsrecreatiegelegenheden. In principe zijn dit mazen in de wet waardoor vakantieparken en dergelijken met een 'kwaliteitsverbetering' tot wel 30%(!) meer eenheden mogen plaatsen! Deze voorstellen worden vervolgens vrijwel altijd aangenomen!

Wij zijn van mening dat er nooit een echte recreatiestop heeft plaatsgevonden en dat de andere partijen niet schromen om het grote geld van de campingbazen boven de gewone inwoner van Schouwen-Duiveland te verkiezen.

Omdat wij dit absoluut niet rechtmatig vinden blijven wij in de gemeenteraad en daarbuiten actie voeren om tegen dit beleid te strijden. Onze laatste actie bij thema is een anizchtkaart die op een grappige wijze onze dystopische toekomst probeert uit te beelden bij het voortduren van dit beleid. Nog even en we leven in 'Disneyland aan Zee'.  Deze anzichtkaarten hebben we in verschillende kernen uitgedeeld en op de post gedaan, in het bijzonder in de westhoek waar de druk het grootst is.

Op de achterkant staat een boodschap en vraag van ons raadslid John Schoon:

Groetjes uit Schouwen-Duiveland,

Ons eiland is zo mooi, dat jaarlijks toeristen van heinde en ver hierheen trekken. Wij zien het toerisme een steeds zwaardere stempel op ons eiland drukken: Onze openbare ruimte wordt overgenomen, de natuurgebieden staan onder druk en authentieke kustdorpen verliezen hun eigen karakter, ze worden een soort pretparken. De lokale politiek zegt tegen uitbreiding van de toeristische sector te zijn, maar maandelijks keurt de gemeenteraad uitbreidingen, of zelfs nieuw te vestigen parken goed. Niemand ontsnapt aan de drukte van het hoogseizoen, en hoewel iedere inwoner dit te verduren krijgt, vallen de baten, het echte financiële gewin slechts een kleine groep ondernemers toe.

Is dit eerlijk?