SP Schouwen-Duiveland doet niet mee met gemeenteraadsverkiezingen 2018

7 december 2017

SP Schouwen-Duiveland doet niet mee met gemeenteraadsverkiezingen 2018

De geruchten deden al een tijdje de ronde, maar het bestuur van SP Schouwen-Duiveland heeft nu definitief de knoop doorgehakt. Op Schouwen-Duiveland zal er in 2018 niet op de SP gestemd kunnen worden bij de gemeenteraadsverkiezingen. De lokale afdeling van de SP is er niet in geslaagd voldoende geschikte kandidaten te vinden die zich de komende vier jaren als gemeenteraadslid willen en kunnen inzetten.

Vanuit het landelijke partijbestuur is er al geruime tijd geleden groen licht gegeven aan SP Schouwen-Duiveland, omdat de afdeling aan alle voorwaarden voldeed. Helaas hebben in de afgelopen periode een aantal kandidaten zich teruggetrokken, waardoor er niet voldoende geschikte kandidaten waren om met een kwalitatief sterke lijst de verkiezingen in te gaan. Ondanks alle inspanningen vanuit de actieve leden en het afdelingsbestuur, is het niet gelukt om voldoende nieuwe kandidaten te vinden.

Momenteel is de SP in de gemeenteraad vertegenwoordigd met twee van de in totaal 23 zetels. De huidige fractieleden, Anita de Vos en haar partner Ronald Viergever hebben beiden aangegeven nog een periode beschikbaar te zijn. Met het oog op eventuele zetelwinst vindt de afdeling twee verkiesbare kandidaten echter niet voldoende. Ook heeft de fractie door de gezondheidsproblemen van fractiegenoot Wim Hefti kunnen ervaren hoe belangrijk  het is voldoende back-up op de kieslijst te hebben staan. Wim Hefti heeft in september, na al geruime tijd tijdelijk te zijn vervangen, zijn raadslidmaatschap definitief overgedragen aan plaatsvervanger Ronald Viergever.

“Het is ontzettend zuur dat we volgend jaar niet mee kunnen doen. Maar wel reëel. Wanneer er voldoende op je gestemd wordt om als partij met een aantal zetels in de gemeenteraad gekozen te worden, dan moet je dat wel kunnen waarmaken” aldus huidige fractievoorzitter Anita de Vos. “En wat dat betreft leggen we de lat misschien ook wel hoog. Maar ieder fractielid moet, natuurlijk na een inwerkperiode, een volwaardige bijdrage kunnen leveren aan het gemeenteraadswerk. Soms zien we fracties die voor een deel bestaan uit mensen die als stromannen fungeren. Die alleen hun hand opsteken op aangeven van de fractievoorzitter maar verder inhoudelijk geen idee hebben waar het over gaat. Zo’n fractie willen wij niet”.

Overigens betekent dit besluit niet, dat SP Schouwen-Duiveland verdwijnt. De gemeenteraad is voor de partij nadrukkelijk geen doel, maar een middel om dichterbij de doelen van de partij te kunnen komen. De komende periode wordt er door het afdelingsbestuur van SP Schouwen-Duiveland samen met de vaste groep actieve leden gesproken over de plannen voor de komende jaren en hoe die omgezet zullen gaan worden in acties.

Voor mensen die het jammer vinden dat de SP komend jaar niet mee doet met de verkiezingen, heeft Anita de Vos een hele duidelijke boodschap: “Kom van de bank af en doe mee! Kun je je vinden in de ideologie van de SP, en kun je daar tijd en energie in steken, dan ben je van harte welkom. Er is voor iedereen die dat wil wel iets te doen dat bij hem of haar past.”

Voor meer informatie, vragen of opmerkingen kunnen mensen contact opnemen met het afdelingsbestuur via schouwen-duiveland@sp.nl.