SP neemt initiatief voor gezamelijk actieplan Camping Duinrand

7 oktober 2018

SP neemt initiatief voor gezamelijk actieplan Camping Duinrand

Foto: Rudy Prager

Wat begon met een aantal mailadressen op een kladje mondde uit in een volle aula van de Pontes Pieter Zeeman afgelopen zaterdagochtend. Zo’n 300 eigenaren van stacaravans, chalets en vakantiewoningen op Camping Duinrand in Burgh-Haamstede kwamen daar op uitnodiging van onze fractievoorzitter Anita de Vos bij elkaar om een gezamenlijk actieplan te maken in de strijd tegen de ontruiming van hún camping.

Want zo voelt het wel. De meeste bewoners hebben al tientallen jaren een thuis op de camping, vaak daar voor het eerst hun vakantie doorgebracht met ouders of grootouders waarna ze zelf ook een eigen caravan, chalet of vakantiewoning hebben aangeschaft. In de vroegere jaren van de camping hebben deze families gezamenlijk de camping gemaakt tot wat die nu is. Het waren de bewoners die door het inrichten en onderhouden van hun plaatsen en tuinen hebben gezorgd voor de groene, verzorgde uitstraling van het terrein. Zelfs de meest essentiële voorzieningen zoals de aanleg van de riolering op het hele terrein hebben de toenmalige bewoners in het verleden in verenigingsverband bekostigd. Er ligt voor al die families een heel stuk geschiedenis op Camping Duinrand. Vriendschappen en relaties zijn ontstaan, het is een maatschappij in het klein. Maar de bewoners zijn ook geworteld in de samenleving daar direct omheen. Zij vormen met zijn allen een grote vaste klantengroep voor lokale ondernemers, doen hun boodschappen, ondernemen activiteiten in de buurt, bezoeken kappers en de bouwmarkt. Betalen mee aan de voorzieningen op Schouwen-Duiveland door belasting te betalen èn zorgen voor positieve reclame voor Schouwen-Duiveland in heel Nederland, in Duitsland, in België en zelf in Polen en Frankrijk. Daar kan geen eilandmarketing tegenop.

Onzekerheid en onrust

Maar toen kwam er opeens het nieuws van herontwikkelingsplannen voor de camping van eigenaar Blom. Dit gaf veel onzekerheid en onrust op de camping. Terwijl niemand van de campingbewoners op de hoogte was gebracht van wat de concrete plannen van Blom inhielden,  zagen zij tot hun grote schrik in de krant dat er op Camping de Veerhoeve te Wolphaartsdijk bekend was geworden dat àlle caravans en chalets zouden moeten verdwijnen. Puzzelstukjes vielen in elkaar, net als de toekomstdromen van de bewoners. Camping de Veerhoeve is namelijk van dezelfde eigenaar. Een campingeigenaar die tot op heden de bewoners van zijn camping in Burgh-Haamstede niet persoonlijk op de hoogte heeft gebracht van zijn plannen. Wel werd de gemeenteraad bijgepraat over de plannen, door middel van een presentatie door Blom en partners achter gesloten deuren op 20 september. De SP heeft niet ingestemd met de beslotenheid van deze presentatie, omdat het te gek voor woorden is dat de direct betrokkenen nog niet op de hoogte waren van de plannen. Helaas dacht een meerderheid van de fractievoorzitters daar anders over, waardoor de besloten presentatie toch doorging.

Afgezien van een aantal nieuwsbrieven waarin hij slechts spreekt van verduurzaming en vergroening van de camping, hadden de bewoners van de eigenaar zelf nog geen toelichting gehad op de herontwikkelingsplannen. Logisch dus, dat een groep bewoners op 20 september naar het gemeentehuis kwam, ondanks  dat bekend was dat de presentatie niet openbaar zou zijn. Zij hoopten op één of andere manier toch een stukje meer informatie te kunnen krijgen. Helaas. Terwijl zij in de hal van het gemeentehuis stonden, heeft de campingeigenaar het pand via een achteruitgang verlaten. “De onmacht en het verdriet van de mensen in de hal van het gemeentehuis was duidelijk voelbaar. Om te zorgen dat zij toch niet voor niets naar het gemeentehuis waren gekomen, heb ik met hen gesproken, en afgesproken dat ik iedereen die zijn of haar e-mailadres wilde opschrijven via de mail op de hoogte zou houden  van momenten en manieren waarop zij hun zienswijze en bezwaren naar voren kunnen brengen in het hele proces wat komen gaat” aldus Anita de Vos.

Sneeuwbaleffect

Foto: Rudy Prager
Zo gezegd, zo gedaan. Een mail met de belangrijkste informatie werd verstuurd. Al snel kwamen er via via steeds meer mailadressen bij. Er ontstond een waar sneeuwbaleffect, wat uiteindelijk binnen enkele dagen zorgde voor een contactenlijst met ruim 250 mailadressen. Ook op de camping zelf werd onderling veel informatie gedeeld in weer andere groepen via verschillende media. “Er werden op een gegeven moment door een aantal bewoners ook op de camping zelf briefjes verspreid met mijn mailadres erop. Tientallen mails kwamen er per dag binnen van mensen die zaten te springen om meer informatie. Heel persoonlijke, emotionele verhalen werden gedeeld. Ik heb tijdens het lezen van alle berichten af en toe ook echt wel even moeten slikken. Het leed dat de onzekerheid over de toekomst van de camping veroorzaakt is echt hartverscheurend” vertelt De Vos. Vanwege de grote groep mensen om wie het gaat, en alle emoties die daar bij komen kijken, werd duidelijk dat het belangrijk is om krachten te bundelen. “Wanneer mensen zich organiseren is bovendien hun slagkracht groter dan wanneer iedere eigenaar afzonderlijk zijn eigen persoonlijke strijd moet voeren. Door samen te werken kan gebruik gemaakt worden van alle kennis en ervaring die aanwezig is onder de bewoners” vervolgt De Vos.  Zodoende werd besloten een bijeenkomst te organiseren. Na veel bellen, mailen en  rondvragen werd uiteindelijk de aula van de Pontes Pieter Zeeman te Zierikzee gereserveerd en mensen werden uitgenodigd.

Positieve strijdvaardigheid

Het werd een succesvolle bijeenkomst, waarbij alle onmacht, boosheid, verdriet is omgezet naar een positieve strijdvaardigheid. Er werd een structuur opgezet voor een platform waarin alle betrokkenen hun krachten kunnen bundelen. Iedere bewoner van de camping kan hierin een bijdrage leveren, ieder vanuit zijn of haar eigen achtergrond, kennis en ervaring. En allen zijn vastberaden om er gezamenlijk voor te zorgen dat de belangen van alle betrokkenen behartigd worden, welke toekomst de camping ook tegemoet gaat.

De fracties van de PvdA, Lijst Jet van Gent en D66 hebben hun steun aan de bewoners al laten zien, door betrokken te zijn bij de organisatie tijdens de bijeenkomst afgelopen zaterdag. Het is nu zaak om ook de andere fracties in de gemeenteraad te overtuigen van hun verantwoordelijkheid richting de eigenaren van de caravans, chalets en vakantiewoningen op camping Duinrand.  Want in tegenstelling tot wat o.a. Leefbaar Schouwen-Duiveland, CDA en Lijst Haack richting deze mensen beweren, heeft de raad hier wel degelijk een verantwoordelijkheid en de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het verdere verloop. De plannen zoals ze op 20 september aan de raad zijn gepresenteerd kunnen namelijk alleen uitgevoerd  worden, wanneer de gemeenteraad meewerkt aan de wijziging van het bestemmingsplan.