Partijen organiseren gezamenlijk 1 meiviering in Brogum

26 april 2019

Partijen organiseren gezamenlijk 1 meiviering in Brogum

“De Dag van de Arbeid vieren we samen”. Onder de noemer van het thema collectiviteit hebben de lokale afdelingen van de SP, PvdA en Hart voor Schouwen-Duiveland besloten gezamenlijk een 1 mei-viering te organiseren. Het wordt een avond met muzikale omlijsting door de Schouwse band Kaviaar, er is een paneldiscussie met vertegenwoordigers vanuit verschillende organisaties en er is poëzie. Iedereen is welkom op 1 mei vanaf 19.30 uur in Brogum. De presentatie van de avond is in handen van Aad van der Wouden en de toegang is gratis.

1 mei is traditioneel de Dag van de Arbeid die al uit 1890 stamt toen uitgebuite werknemers zich verenigden en een 8-urige werkdag eisten. De strijd die toen gevoerd werd laat zien dat samenwerking loont. Ook nu valt er nog veel te verbeteren op het vlak van werknemersrechten. Daarom vinden de initiatiefnemers van deze avond het belangrijk om deze datum niet zomaar voorbij te laten gaan. Toch hebben de organiserende partijen, ondanks hun politieke achtergrond, hun uiterste best gedaan geen politiek tintje aan het feest te geven, zij hebben gekozen voor een breder thema. De avond draait om collectiviteit, gedeelde waarden en saamhorigheid. Naast gezelligheid en uitwisseling van ideeën en informatie willen de organiserende partijen de bezoekers ook vooral iets meegegeven om over na te denken.

Aan de paneldiscussie nemen verschillende organisaties en clubs deel die laten zien dat je samen meer bereikt dan alleen. Deelnemers zijn: Schoolbus Zonnemaire voor leerlingenvervoer van Zonnemaire e.o. naar Zierikzee e.o., de Bende van het Strand die zich inzet om onze stranden schoon te houden, Vereniging Bescherm de Delta die zich hard maakt tegen het volbouwen van onze Delta, Manege Balans & SPSGD die mensen met een beperking de mogelijkheid geven om te gaan met paarden, Vereniging Stad en Lande voor het behoud van de schoonheid van ons landschap, Stichting Cultuurhuis ZierikC die ruimte biedt aan de creativiteit op ons eiland en de Dierenhulpstichting die altijd klaar staan als een dier in nood is. Allen mooie organisaties die zich inzetten om de leefbaarheid in onze gemeente op pijl te houden en die u ook graag wat willen vertellen over hun organisatie. Kortom, “het wordt een interessante avond, maar moet vooral ook een gezellig feest zijn”, aldus de organisatie.